قرآن كریم، درباره «اقامه نماز» بسیار تأكید كرده است؛ تا آن جا كه ۴۶ بار، نماز را با واژه «اقامه» در تعبیرهاى گوناگون، تكرار كرده است.

عبارت: (أقیموا الصلوة) نماز را به پا دارید؛ بارها در قرآن بیان شده است؛ مانند:(وَأَوْحَینَا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلاَةِ…)(۱) ؛ انجام دادن كارهاى نیك و برپاداشتن نماز را به آنها وحى كردیم؛ چنان كه ملاحظه مىشود، كارهاى نیك با تعبیر «فعل» (انجام دادن) ذكر شده، ولى در میان كارهاى نیكو، نماز با تعبیر «اقامه» (برپایى) مطرح شده است.

براى اقامه نماز چند تفسیر ارائه كرده اند:

۱٫منظور از «اقامه» این است كه تنها خودتان نمازخوان نباشید؛ بلكه چنان كنید كه آیین نماز در جامعه انسانى برپا شود و مردم با عشق و علاقه، به آن روى آورند.

۲٫به گفته بعضى مفسران، تعبیر «اقامه نماز» به جاى «خواندن» یا «به جا آوردن نماز»، بیانگر این نكته است كه نماز شما تنها یك سرى از وردها اذكار و حركات نیست، بلكه باید آن را به طور كامل بپا دارید؛ آن گونه كه آثار نماز در چهره و زندگى شما دیده شود؛ تنها لقلقه زبان و راست و خم شدن نباشد، بلكه روح نماز ـ كه همان تسلیم مطلق در برابر خدا در همه امور است ـ در زندگى شما جلوه كند و حضور دل و توجّه قلبى به خدا ـ كه روح نماز است ـ در نماز حاصل شود(۲).

۳٫اقامه نماز آن است كه با حدود و فرائضش انجام شود.

۴٫برخى «اقامه» را به معناى ادامه دادن مى دانند؛ یعنى كسى نماز را به درستى بر پا مى دارد كه همیشه آن را ادامه دهد نه گه گاهى نماز بخواند: (فَوَیلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ)(۳) ؛ پس واى بر نمازگزارانى كه در نماز خود سهل انگارى مىكنند.

با مرورى به آیه هاى قرآن مىتوان همه این معانى را در اقامه منظور كرد، زیرا اقامه نماز ـ كه بدان مأموریم ـ مىتواند معناى جامعى داشته باشد و همه این معانى را فراگیرد و آن این كه نماز كامل، پیوسته و با خشوع و اثر گذار در جامعه باشد. (الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ دَآئِمُون)(۴) ؛ (الَّذِینَ هُمْ فِى صَلاَتِهِمْ خَـشِعُونَ) (۵) از لوازم متقى بودن و برپا كردن نماز این است كه نمازگزاران علاوه بر خواندن نماز، براى برپا داشتن آن در جامعه نیز تلاش كند (۶).

—————————————————–
۱٫ انبیاء،آیه۷۳٫
۲٫ ر.ك:آیة الله مكارم شیرازى و دیگران، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۲۰۹، دارالكتب الاسلامیة؛ محمد محمّدى اشتهاردى، نماز از دیدگاه قرآن و عترت.
۳٫ ماعون،آیه۵ـ۶٫
۴٫ معارج،آیه۲۳٫
۵٫ مؤمنون، آیه۲؛ ر.ك: على اكبر قرشى، قاموس قرآن، واژه قیام.
۶٫ على اكبر هاشمى رفسنجانى و دیگران، تفسیر راهنما، ج ۱، ص ۱۰۷٫



دسته بندی مطلب : پرسمان
برچسب ها :
درباره ما

نماز آرام بخش ترین معجون هستی است که روان آدمیان را مشحون از صلابت و رضا می کند. نماز گواراترین شربت آسمانی است که هیچ مائده ای با آن برابری نمی کند. نماز سبزینه ی نیاز است و آبرو که در آن ذره ای از خلش و خفت وجود ندارد. و در یک کلام نماز تابش آفتاب جمال خدا بر کویر هیات انسانی است.

ذکر امروز

آیه امروز
اوقات شرعی

جشنواره نماز